ČESKOSLOVENSKÉ LOĎSTVO

12. února 2007 v 23:53 | Petr Tlach
Zmínil jsem se, že mě napdla myšlenka udělat do našeho modu naší flotilu, a tak jsem začal dělat loď Prezident Masaryk. V komentářích jsem byl požádán, abych napsal o našem loďstvu více, a tak jsem se rozhodnul vyhovět.
Dělám vzhled v roce 1938, takže má jen jeden stěžeň z trubek...Jde vidět, že modle je silně rozpracovaný a práce jak na kostele. Kolega Shadow, alias OFP Magic mi pak pomůže a vytvoří skrypty, abychom mohli užívat všechny věže k palbě.

Předně bych chtěl vynechat naší Tichomořskou flotilu, která působila v letech 1918-1920 v "Pacifiku" a byla složena ze 4 lodí, 3 byly vráceny rusku a 4 byla prodána Japonsku.

Když naše republika v červnu 1919 uzavřela po půlročních bojích mírovou smlouvu s Maďarskem ( opravdu, jen skončila jedna válka, byla tu druhá, naše republika bojovala sama za sebe, a to ještě se bojovalo pak s Polskem o Těšínsko, kde naše armáda zatlačila poláky až za Vislu a mohly je klidně hnát až kam chtěli, ale mirové smlouvy jsou mírové smlouvy), bylo rozhodnuto ochránit naši hranici před maďarským loďstvem. Nejprve se řeky chránili pobřením dělostřelectvem s kanóny ráže 90 mm, ale to bylo nedostačující. V té době byl taky rospuštěn "Námořní prapor", který byl z příslušníků bývalého R.U. námořnictva (jednalo se vlastně o obdobu dnešní námožní pěchoty, tyto jednotky bojovaly na jižním Slovensku). V roce 1919 bylo rozhodnuto vybudovou oddíly pro Labe a pro Dunaj. Oddíl pro Labe sídlil v Litoměřicích a pro Dunaj v Bratislavě (námořníci z tichomořské flotily byli zařazeni do oddílu pro Labe, to už byl rok 1920).
Rokem 1920 začalo budování naší flotily. Většinou se na našem území nacházelo několik rozestavěných člunů z doby monarchie. Dva dělové čluny s děly ráže 75 mm , dva strážní čluny a šest vlečných člunů. Tyto lodě byly do roku 1924 všechny vyřazeny. Z pobřežního dělostřelectva se stalo protiletecké dělostřelectvo.
1922 bylo labské loďstvo zařazeno k ženijním praporům. Většina námořníků byla přeložena tedy na Dunaj.
1924 se lodní prapor přejmenoval na Mostní (úkolem našeho loďstva bylo hlídkovat a v případě útoku Maďarska zničit pontonové a jiné mosty, které psotavil či obsadil nepřítel). Název zůstal až do roku 1939.
První republika se honosila flotilou 55 lodí z nich byla největší hlídková loď Prezident Masaryk, která byla zařazena do služby od roku 1932. V roce 1939 jí zabrali Němci a až do roku 1945 sloužila u KriegsMarine na Dunaji. Během války prodělala mnoho přestavem, dky se loď prodloužila a změnila hnací jednotka, výzbroj, etc. Poslední přestavba byla v únoru 1945! V roce 1947 nám jí američani vrátili, ale byla v roce 1978 sešrotována.
Kdybych měl psát o historii našeho loďstva, musel bych popisovat historii každé lodi či třídy. Měli jsme vlečné čluny, dělové čluny, strážné čluny, minové čluny, minové prámy, kotevní lodě a pancéřové minonosky. Asi se pořád vracím k Masarykovi, lae byla to jedna z největších válečných lodí na Dunaji. byla 50 metrů dlouhá, 6 metrů široká, ponor byl něco málo přes metr ( poznámka, dno měla ploché). rychlost byla 31 km/h, což je úctihodný výkon, když čluny dosahovali rychlsoti okolo 22 km/h. Měla dvě věže s děly ráže 66 mm a 4 těžké kulomety.Mužstvo bylo mezi 38-46 muži.
Po roce 1945 šlo naše loďstvo do útlumu. V letech 1947-1951 bylo do výzbroje zařazeno jen 9 lodí. Mě zaujala jedna z nich, Dělový člun DČ-1. Sloužil v letech 1949-1959. Byl to motorový člun s tankovou věží z tanku Panzer IV a dělem ráže 75 mm a s 4x20 mm protiletadlovým kanonem na zádi. Ale ve srovnámí z Masarykem byla jen 20 metrů dlouhá a posádka byla 12 mužů. Tento člun nakonec po roe 1959 převzali bratislavští hasiči.
V roce 1959 bylo loďstvo zrušeno, protože vznikla Varšavská smlouva a hlídkování na Dunaji převzalo výhradně sovětské loďstvo.



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 HUMMY HUMMY | 14. února 2007 v 13:58 | Reagovat

Já sem nevěděl že jsme měli nějaké loďstvo...ksždopádně -Jen tak dál!

2 HUMMY HUMMY | 15. února 2007 v 15:43 | Reagovat

Lehké vlečné čluny OMvl 21 až 26    1919 – ????    bez výzbroje

Spojovací čluny OM 38 až 39    1919 – ????    bez výzbroje

Dělové čluny OMd 1 až 2    1920 – 1934    2 děla 75 mm, 2 kulomety

Strážní (minové) čluny Ms 5, 6 (OMm 33,34)    1920 (1923) – 1938    1 lehký kulomet

Strážní čluny OMs 11 až 16    1922 – 1936    1 lehký kulomet

Strážní čluny OMs 17 až 18    1923 – 1936    1 lehký kulomet

Lehké vlečné čluny OMvl 27 až 28    1924 – 1939    bez výzbroje

Těžké vlečné čluny OMvt 29 až 30    1925 – ????    bez výzbroje

Hlídkové čluny OMh 3 až 5    1924 – 1939    2 těžké kulomety

Hlídková loď President Masaryk    1932 – 1939    4 děla 66 mm, 4 kulomety

Těžké vlečné čluny OMvt 31 až 32    1933 – 1939    2 lehké kulomety

Strážní čluny OMs 12, 13, 15 až 22    1934 – 1939    1 lehký kulomet

Minové pracovní prámy MiP-I až II    1935 – 1939    14 až 22 min

Pancéřová minonoska OMm 35    1938 – 1939    4 kulomety, 18 až 22 min

3 vojta vojta | 16. února 2007 v 16:27 | Reagovat

Já bych se chtěl zeptat jestli se bude moct procházet po samotné lodi co vidíme na obrázku....??

4 Petr Tlach Petr Tlach | 16. února 2007 v 22:13 | Reagovat

Vojta:

Jde to, ale OFP je trcohu dementní engine, takže jakmile se dá do pohybu, tak spadneš s paluby.

5 Minatory Minatory | 20. února 2007 v 15:27 | Reagovat

Pokud je řeč o čtvrté tak se za tím dělá tečka ne? A SkrYpty???

6 vojta vojta | 25. února 2007 v 17:04 | Reagovat

Petr Tlach:

Aha tak to jo díky.

7 Werner Lougheed Werner Lougheed | E-mail | Web | 4. února 2011 v 10:48 | Reagovat

Try voucher code "onecentcoupons" - Hostgator webhosting one month for free during order.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama